Onze pijlers

een lerende school met aandacht voor de totale ontwikkeling

  • wij streven een totale ontwikkeling van elk kind na door maximale ontplooiingskansen aan te bieden
  • wij zoeken naar een evenwicht tussen het bijbrengen van kennis en inzichten enerzijds en het ontwikkelen van vaardigheden en attitudes anderzijds
  • de school zorgt voor positief leerklimaat waarbij kinderen uitgenodigd worden om te leren
  • wij vertrekken vanuit wat het kind kan om stapsgewijs verder te bouwen
  • wij houden rekening met aanleg en talenten, moeilijkheden en beperkingen via een
  • gedifferentieerde aanpak die weerspiegeld wordt in de eerstelijnszorg als onderdeel van het volledige zorgbeleid
  • wij streven voortdurend verbetering na

een veilige school waar kinderen stralen

  • wij willen dat kinderen zich geborgen weten op school
  • de school zorgt voor een duidelijke structuur die veiligheid biedt
  • een positief klimaat op school versterkt het welbevinden
  • wij streven de fysieke veiligheid van kinderen na op school
  • de kinderen krijgen een forum om zich op allerlei manieren te kunnen uiten
  • wij willen dat de kinderen zichzelf kunnen relativeren en leren omgaan met slaagkansen en mislukkingen
  • wij zorgen voor een positieve maar eerlijke feedback naar kinderen en ouders toe

een open school met een lage drempel

  • het schoolbestuur is democratisch verkozen en is publiek aanspreekbaar
  • de lokale gemeenschap is verankerd in de schoolraad
  • de schoolleiding en het –team communiceren in een klare taal met ouders en betrokkenen
  • vanuit hun engagement werken ouders nauw samen met de school in functie van het kind
  • wij streven ernaar om ouders nauw te betrekken bij de werking van de school

een respectvolle school waar wij rekening houden met elkaar

  • wij eerbiedigen de filosofische, ideologische, culturele en godsdienstige opvattingen van ouders en de kinderen
  • de school waarborgt de vrije keuze van één van de erkende godsdiensten of niet-confessionele zedenleer of de vrijstelling ervan
  • de school zorgt ervoor dat kinderen leren omgaan met regels en afspraken
  • overleggen gebeurt in samenspraak met wederzijds respect voor regels en afspraken
  • wij willen de kinderen bijbrengen dat zij respect opbrengen voor het anders-zijn en het anders denken
  • wij willen kinderen opvoeden tot kritische jonge mensen

een actieve school die leeft

  • het opdoen van ervaringen in de realiteit vormt de hoeksteen van intens leren o.a. door deel te nemen aan leeruitstappen en extra-murosactiviteiten
  • toekomstgericht willen wij kinderen voorbereiden op de maatschappelijke evoluties
  • de school zorgt voor een dynamische aanpak waarbij wij kinderen uitnodigen om te leren
  • daarom staan wij open voor inbreng en initiatief van het kind